Sunday, July 1, 2012

Perjalanan Hidupku..

Bismillahirahmanirahim...
Assalamualaikum..

        Lagi 1 coretan untuk hari ini, oleh kerana ana tinggal seorang dirumah.Pelbagai kenangan silam menyinggah di fikiran ini. Ada kenangan manis ada kenangan pahit. Kenangan yang paling manis ialah masa tingkatan 3. Dapat anugerah dari pihak sekolah. Alhamdulillah, tapi masa tu tak sangka pula diri ini akan dipilih untuk dapat anugerah tersebut. Orang pertama pula tu dipilih untuk terima anugerah tu. Memang terkejut sangat. Apa-apapun alhamdulillah.. 

       Masa zaman tabika,mak hantar  ana ke sekolah menaiki basikal. Seronok sangat sebab mak hantar pi sekolah. Paling seronok sekali,mak dilantik jadi pembantu di sekolah tabika tersebut. So memang manjalah dengan mak. Apa-apa je mesti panggil mak.Masuk tahun 1,kena pi sekolah rendah pula. Oleh kerana daftar lambat.Dapat masuk kelas akhir,huhuhu Sedih juga. Tapi tak mengapa sebab masuk darjah 2 sampai darjah 6 dapat masuk kelas kedua,alhamdulillah. Masa tu juga  arwah ayah dan mak beli motor. Alhamdulillah,pi sekolah rendah dihantar naik motor pula.
  
       Kenangan yang paling pahit dan menyedihkan,masa tahun 2000. Masa tu ana baru masuk 10 tahun. Tahun yang paling sedih buat ana sebab kehilangan insan yang paling ana sayangi iaitu ayah. Ayah mengalami kecederaan serius lepas jatuh dari motor Vespa kepunyaannya. Kulit kakinya terkoyak. Mak hantar ayah ke klinik kerajaan. Tetapi pihak klinik minta ayah dirujuk ke Hospital besar Seremban. Ayah pun dihantar ke hospital dengan ambulans yang pihak klinik sediakan untuk bawa ayah kesana. Masa di hospital ayah baring sahaja. Tak bercakap pun walaupun sepatah. Dari Hospital Seremban,ayah dibawa pula ke HUKM oleh saudara ayah. Tarikh 17 Mei 2000 ayah pergi meninggalkan kami sekeluarga buat selama-lamanya.
  
     Sejak  pemergian ayah , mak yang ambil alih semua tugas ayah untuk membesarkan kami adik-beradik yang masa tu semuanya masih bersekolah. Pelbagai pekerjaan mak buat untuk mencari rezeki demi membesarkan kami adik beradik. Alhamdulillah,berkat doa mak,kami adik beradik semua berjaya sekarang. Jutaan terima kasih kami ucapkan pada mak sebab membesarkan kami.









No comments:

Post a Comment